H 16 Een beschrijving
Modellen voor het maken van een beschrijving:
- Beschrijving van de context of omgeving van een organisatie: DESTEP of PESTEL model
- Beschrijving en analyse van een organisatie: 7-S model
- Beschrijving van een proces: Flowchart, IDEF0
- Beschrijving en analyse van een strategie: Ansoff, Balanced scorecard, Porter, Treacy & Wiersema
- Typering van een organisatie: Mintzberg
Voorbeeldcasus Natuurpark Dennenstate
De beschrijving richt zich op:
Het probleem
- Als je het probleem gaat typeren blijt dat het een multidisciplinair probleem is: het is een conflict tussen natuurbehoud en recreatie, maar ook over het vinden van een balans tussen inkomsten (hoe meer bezoekers hoe meer omzet) en natuurbehoud (hoe minder bezoekers, hoe meer rust voor de natuur) en tussen het managen van mensen en het fysiek inrichten van de ruimte.
- De kwalitatieve beschrijving van de problematiek richt zich op de locaties en aard van:
- Beschadigingen van planten en bomen
- Beschadigingen van afrasteringen, hekken en picknickplaatsen
- Stropen van hout, bloemen en vruchten
- Verstoren van nesten van broedende volgels
- Verstoren en verjagen van wilde dieren, zoals konijnen, vossen en egels
- Vervuilen van recreatieplaatsen
- De kwantitatieve beschrijving van het probleem richt zich op:
- De aantallen, tijdstippen, frequentie en (financiele) gevolgen van de beschadigingen, diefstallen, verstoringen en vervuiling
- De geschiedenis en de ontwikkeling van de problematiek
De organisatie
De medewerkers en hun functies
De processen van onderhoud, bezoekersbegeleiding, natuurverzorging, marketing
De communicatie tussen park en bezoekers
De customer journey map van plan t/m bezoek aan het park
De bezoekers
Aantallen en gezelschappen bezoekers. Met of zonder kinderen, individiueel of in groepen
Soorten bezoekers: leeftijd, aanleiding en bedoeling van bezoek, regelmatige of toevallige bezoekers
De locatie
De plattegrond van het park
De locatie ten opzichte van wegen, openbaar vervoer en andere vrijetijds locaties
De context en geschiedenis
De rol van de gemeente en andere overheden
De rol van Natuurmonumenten
De ontwikkeling van bezoekersaantallen en samenstelling
De problematiek en de aanpak bij andere natuurparken
De communicatie met bezoekers
Wat is wel en niet toegestaan
Wat zijn alternatieve locaties of tijdstippen voor gewenste activiteiten