H 9 Een theoretisch kader

Leestip

Boek: Niezink, L: kritisch zoeken, denken en evalueren. Noordhoff 2017 voor het zoeken van informatie

Lees- en zoektip: Op managementmodellensite.nl vind je veel modellen, gerangschikt per onderwerp en aangevuld met boeken, artikelen en handige tools.

Een database met wetenschappelijke tijdschriften en artikelen: https://doaj.org/subjects

Voorbeelden van prompts die je kunt toepassen bij gebruik van ChatGPT, waarmee je je zoektocht naar bruikbaar materiaal op gang kunt brengen:

VRAAG: wat zijn mogelijke oorzaken van een gebrek aan motivatie bij medewerkers?

VRAAG: zijn daar invloedrijke modellen of theorieen voor?

VRAAG: wat zijn methoden voor het verbeteren van de motivatie van medewerkers?

VRAAG: zijn daar erkende theorieen voor?

VRAAG: wie zijn de auteurs van die theorieen?

VRAAG: waar vind ik de artikelen of boeken van deze auteurs?

VRAAG: wat zijn mogelijke visies op studieuitval?

VRAAG: wat zijn invloedrijke boeken over studieuitval?

VRAAG: wat zijn recente Nederlandse artikelen over studieuitval?

Invoegtoepassing Keenious (gratis) activeren in Word, voor het zoeken van literatuur bij de beschreven opnderwerpen

Kijk op https://help.keenious.com/ voor uitleg

Voorbeeldcasus Natuurpark Dennenstate

Om het vraagstuk methodisch en professioneel te kunnen analyseren en oplossen moet er gebruik gemaakt worden van bestaande kennis over methoden, oorzaken, modellen, oplossingsrichtingen en visies op de problematiek.

Dat betekent het uitvoeren van literatuuronderzoek.

Zoeken op  de zoekterm bezoekersmanagement op Google levert het volgende op:

Een visie op duurzaam toerisme van het nationaal park Zuid-Kennemerland (https://www.nbtc.nl/nl/site/kennisbank/bezoekersmanagement/natuurrecreatiegebieden.htm) met als hoofdpunten:

  • Duidelijke communicatie over het park en wat er te beleven is,
  • Binding van bezoekers met het gebied.
  • Duurzaamheidsdenken wordt gestimuleerd door campagnes, over de natuur in het park en over zwerfafval.
  • Ondernemers uit de regio betrekken als ambassadeur van het park
  • Financiële donaties en vrijwillige inzet met betrekking tot beheer en onderzoek.

Een presentatie over bezoekersmanagement in Kennemerland-Zuid: file:///C:/Users/info/Downloads/LDA_sessie_Bezoekersmanagement_6_juli_Natuur_Nationaal_Park_Zuid_Kenn.pdf

Een publicatie over bezoekersmanagement op de Veluwe door inzet van recreatiezonering:

https://www.nbtc.nl/nl/site/download/pdf-bezoekersmanagement-op-de-veluwe.htm?disposition=inline

Een zoekvraag aan ChatGPT:

Wat zijn mogelijke oorzaken van ongewenst gedrag van bezoekers aan een natuurpark?

Met als resultaat de volgende mogelijke oorzaken:

  1. Onwetendheid of gebrek aan bewustzijn: Veel bezoekers zijn zich niet bewust van de impact die hun acties kunnen hebben op de natuurlijke omgeving. Dit kan leiden tot gedrag zoals het verstoren van dieren, het plukken van planten, of het achterlaten van afval.

  2. Gebrek aan respect voor de natuur: Sommige bezoekers hebben mogelijk weinig respect voor de natuur en de regels die zijn opgesteld om deze te beschermen. Dit kan resulteren in vandalisme, het maken van nieuwe paden, of het verstoren van dieren.

  3. Onvoldoende handhaving: Als er weinig toezicht is in het park, of als de regels niet streng worden gehandhaafd, kunnen bezoekers zich meer vrij voelen om zich ongepast te gedragen.

  4. Overbevolking: Wanneer een park erg populair is, kan de grote hoeveelheid bezoekers leiden tot problemen zoals paden die eroderen, overmatige verstoring van dieren, en verhoogde hoeveelheden afval.

  5. Culturele verschillen: Bezoekers uit verschillende culturen hebben soms andere opvattingen over wat acceptabel gedrag is in de natuur, wat kan leiden tot conflicten of ongewenst gedrag.

  6. Zoeken naar de perfecte foto of ervaring: In het tijdperk van sociale media willen sommige bezoekers de perfecte foto of ervaring vastleggen, wat kan leiden tot riskant of respectloos gedrag ten opzichte van de natuurlijke omgeving.

  7. Alcohol- en drugsgebruik: Consumptie van alcohol of drugs in natuurparken kan leiden tot verminderde oordeelsvorming en onverantwoordelijk gedrag.

 

En de volgende vraag:

Is er onderzoek gedaan naar ongewenst gedrag in natuurparken?

geeft als resultaat:

  1. Bezoekerscapaciteit: Onderzoek naar hoeveel bezoekers een park kan verdragen zonder negatieve effecten op de natuurlijke en culturele hulpbronnen.
  2. Afvalbeheer: Onderzoeken hoe bezoekers omgaan met afval en welke strategieën het meest effectief zijn in het verminderen van vervuiling.
  3. Wildlife-interactie: Bestuderen van de interacties tussen bezoekers en dieren, en welke invloed dat heeft op het gedrag en welzijn van de dieren.
  4. Invloed op vegetatie: Onderzoek naar de effecten van trampling (betreding) op de vegetatie en hoe paden en campings het beste kunnen worden gepland om schade te minimaliseren.
  5. Educatie en interpretatie: Onderzoeken welke educatieve strategieën het meest effectief zijn bij het veranderen van bezoekersgedrag.
  6. Sociale conflicten: Onderzoek naar conflicten tussen verschillende groepen bezoekers, zoals wandelaars en mountainbikers, en hoe deze kunnen worden geminimaliseerd.

Voor het vinden van oplossingen is de volgende zoekvraag handig:

Wat zijn oplossingen om ongewenst gedrag in natuurparken tegen te gaan?

Dat levert de volgende ideeën op:

1. Educatie en Bewustwording:

  • Informatieborden, brochures, workshops

2. Toezicht en Handhaving:

  • Voldoende parkwachters en duidelijke sancties

3. Infrastructuur en Ontwerp:

  • Gemarkeerde paden, voldoende afvalbakken en observatiepunten om zo verstoring van de fauna te minimaliseren.

4. Bezoekersmanagement:

  • Beperk het aantal bezoekers tijdens piekuren of seizoenen via reserveringssystemen of verdeel bezoekers over verschillende delen van het park.

5. Feedback en Betrokkenheid:

  • Creëer feedbacksystemen en betrek lokale gemeenschappen of belanghebbenden

6. Samenwerking met Partijen:

  • Werk samen met andere partijen

7. Technologie:

  • Camera's of drones voor toezicht en apps of digitale platforms om bezoekers te informeren

8. Voortdurende Evaluatie:

  • Voer regelmatig onderzoeken uit naar bezoekersgedrag

De zoekterm: unwanted behavior in nature parks op Scholar.Google.com levert o.a. de volgende resultaten op:

https://link.springer.com/article/10.1007/s00267-020-01373-7

https://www.researchgate.net/profile/Patricia-Winter-3/publication/263162432_Park_signs_and_visitor_behavior_a_research_summary/links/58e7c8d4aca2729d8cd0b914/Park-signs-and-visitor-behavior-a-research-summary.pdf

De zoekterm Ongewenst gedrag in natuurparken op scholar.google.com levert bijvoorbeeld de volgende studies op:

https://research.hva.nl/files/7134073/20200422EindrapportageBurgerparticipatieKlimaatadaptatieHvAPure.pdf

https://www.mejudice.nl/artikelen/detail/marktwerking-in-het-natuurbeleid-vraagt-om-een-ondernemende-overheid?forceFullWebsite=true

 

Op managementmodellensite.nl geeft de zoekterm gedrag een overzicht van onderzoekers naar gedrag en motivatie: https://managementmodellensite.nl/?s=gedrag

Deze input van bestaande kennis kan gebruikt worden om een voorlopig conceptueel model te maken van de problematiek, dat aan de orde komt in het volgende hoofdstuk.

 

Krantenartikel: https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-regels-in-bos-maximaal-drie-honden-uitlaten-geen-as-meer-uitstrooien-en-toestemming-voor-fotoshoot~aa4a5019/