H 8 De onderzoeksopzet

Tips over verschillende soorten marktonderzoek vind je op:

https://allesovermarktonderzoek.nl/typen-onderzoek

Alles over verschillende vormen van onderzoek:

Wat is onderzoek? Auteur:  Nel Verhoeven ISBN 9789059316713

Voorbeeldcasus Natuurpark Dennenstate

Nu moet er een onderzoek worden opgezet om de benodigde gegevens en kennis te kunnen verzamelen.

Daarvoor kijk je naar de volgende aspecten van de opdracht:

  1. Deskresearch en fieldresearch
  2. Een opdracht gericht op een probleem of een kans
  3. Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvormen
  4. Maatwerk of meer algemeen onderzoek
  5. De benodigde onderzoeksfuncties

 

  1. Er zal bij deze opdracht zowel sprake zijn van deskresearch als van fieldresearch: deskresearch betreft het bekijken van de archieven van de organisatie, waarin is vastgelegd welke incidenten en schade zich hebben voorgedaan. En er zal literatuuronderzoek worden uitgevoerd gericht op de bestaande kennis van bezoekersmanagement. Fieldresearch betreft het in kaart brengen van de situatie en het interviewen en/of enqueteren van verschillende betrokkenen.
  2. Deze opdracht is gericht op een probleem. Dat betekent dat er terugkijkend onderzoek zal worden gedaan naar de oorzaken van de problematiek.
  3. Er zal bij deze opdracht sprake zijn van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksvormen. Er moet kwalitatief onderzoek gedaan worden naar de eigenschappen van bezoekers, de soorten schade en overlast, de oorzaken van ongewenst gedrag en dergelijke. Maar ook kwantitatief onderzoek naar de meest voorkomende problemen, de omvang van de schade, de aantallen bezoekers en de kosten van oplossingen.
  4. In dit geval is er sprake van maatwerk, omdat er een analyse van en oplossingen voor de specifieke situatie van dit natuurgebied zullen worden opgeleverd. De bestaande kennis zal deductief worden toegepast op deze specifieke problematiek.
  5. De volgende onderzoeksfuncties komen in dit onderzoek aan de orde (zie het overzicht bij hoofdstuk 4):
  • Beschrijven van de probleemsituatie, geschiedenis, betrokkenen en organisaties
  • Definiëren of typeren van de problematiek. Dan gaat het om natuurgebieden, recreatiemogelijkheden, gedragsvarianten en dergelijke
  • Verklaren van de oorzaken van de problematiek, waarbij zowel gekeken zal worden naar de inrichting van het gebied, naar de eigenschappen van de bezoekers en naar de manier van communiceren tussen de organisatie en de bezoekers.
  • Verkennen van de mogelijke oorzaken en oplossingen van het probleem, door gebruik te maken van de kennis van betrokkenen en andere vergelijkbare organisaties en door het inzetten van brainstormsessies en creatieve technieken om nieuwe oplossingsrichtingen te zoeken.
  • Ontwerpen: Onderzoeken hoe oplossingen en de implementatie daarvan moeten worden vormgegeven om het gewenste resultaat te realiseren
  • Evalueren en vergelijken: Mogelijke oplossingen vergelijken met de eisen en doelstellingen om die te kunnen beoordelen en kiezen.